Webbutbildning om barnkonventionen
Barnombudsmannen har tagit fram en webbutbildning som ger grundläggande kunskaper om barnkonventionen. Webbutbildningen riktar sig främst till dig som arbetar med att genomföra barnkonventionen i till exempel en kommun, region eller myndighet.
Webbutbildning om barnkonventionen
Test för att kartlägga nuläget
Barnombudsmannen har tagit fram flera test som kan användas för att kartlägga nuläget av barnrättsarbetet i en verksamhet på en grundläggande nivå. Resultatet som testen ger bygger på subjektiva bedömningar hos de som svarar och kan fungera som diskussionsunderlag och nulägesanalys för arbetet med barnkonventionen. I nuläget är testen anpassade efter kommunal verksamhet, men kan även användas av regioner och till viss del myndigheter.
1. Förutsättningar för att genomföra barnkonventionen
Det här testet syftar till att undersöka förutsättningarna för att genomföra barnkonventionen i kommunen och på respektive förvaltning.
Testet bygger på tre områden:
- Kunskap om barnkonventionen
- Styrning, ledning och struktur
- Kunskap om barns levnadsvillkor ur ett barnrättsperspektiv
2. Leva upp till grundprinciperna
Det här testet syftar till att ge en bild av hur kommunen lever upp till de krav som barnkonventionens grundprinciper ställer.
Testet utgår från barnkonventionens fyra grundprinciper:
- Artikel 2: Lika rättigheter och ickediskriminering
- Artikel 3: Bedöma och beakta barnets bästa
- Artikel 6: Barnets rätt till liv och utveckling
- Artikel 12: Barns rätt att komma till tals
3. Förutsättningar för att säkerställa genomförandet av barnkonventionen
Det här testet vänder sig till beslutsfattare (förtroendevalda och chefer) på olika nivåer i kommunen. Syftet är att få en bild över vilka strategiska och systematiska förutsättningar som finns för att säkerställa genomförandet av barnkonventionen i kommunen. Det kan användas som underlag för vad beslutsfattare behöver göra för att stärka förutsättningarna.
Testet utgår från:
- Artikel 4: Genomförande av rättigheterna
- Artikel 42: Informationsskyldighet om konventionen
- Artikel 2: Lika rättigheter och ickediskriminering
- Artikel 3: Bedöma och beakta barnets bästa
- Artikel 6: Barnets rätt till liv och utveckling
- Artikel 12: Barns rätt att komma till tals
Tematest - Barns rätt till skydd mot våld
Barnombudsmannen har tagit fram ett tematest som går på djupet inom ett område.
Det första tematestet är ett kartläggningstest kring området våld mot barn och ger en nulägesanalys för verksamhetens arbete kring barns rätt till skydd mot våld.
Testet har ett särskilt fokus på hur man kan tänka kring barnets rätt till skydd mot våld och övergrepp (artikel 19). Resultatet som testen ger bygger på subjektiva bedömningar hos de som svarar och kan fungera som diskussionsunderlag och nulägesanalys för ert arbete med barns rätt till skydd mot våld och övergrepp.
Frågorna i testet utgår ifrån barnkonventionens fyra grundprinciper:
- Artikel 2: Lika rättigheter och ickediskriminering
- Artikel 3: Bedöma och beakta barnets bästa
- Artikel 6: Barnets rätt till liv och utveckling
- Artikel 12: Barns rätt att komma till tals
Resultatet av dina svar kommer inte sparas av Barnombudsmannen. Efter genomfört test får du en resultatrapport som du själv kan spara ner eller skriva ut.
Tematest - Barns rätt till skydd mot våld
Basprogram om våld mot barn
Barnafrid (Linköpings universitet) har en utbildning som ger dig kunskap och verktyg för att upptäcka, bemöta och hjälpa barn som varit utsatta för våld eller övergrepp. Dessa barn finns mitt ibland oss och med rätt kunskap kan vi göra skillnad.
Barnafrids basutbildning om våld mot barn
Mina rättigheter
Mina rättigheter är en webbplats om barns och ungas mänskliga rättigheter. Den är fylld med kunskap, inspiration och lektioner – anpassad för pedagoger i både förskola och skola att lära ut om barnkonventionen.
Prövning av barnets bästa
Enligt Barnkonventionen ska den som fattar beslut som rör barn alltid kunna redogöra för hur barnets bästa har utretts och hur det har beaktats i beslutet eller ärendet.
Barnombudsmannen har tagit fram ett metodstöd som går igenom de delar som ingår i en strukturerad prövning av barnets bästa. Stödet passar både verksamheter som gör prövningar där barn berörs generellt och där ett enskilt barn eller en specifik grupp med barn berörs.
Gör en prövning av barnets bästa
Barns delaktighet och inflytande
Barn har rätt till delaktighet. För att vara delaktig krävs att barnet får komma till tals och bli lyssnad på, att barnet får relevant information och att hen ges inflytande utifrån sin ålder och mognad.
Stöd för att anpassa information till barn
Webbinarium om barns rätt att komma till tals
Statistiska metoder
En viktig del i ett effektivt arbete med att säkerställa barnets rättigheter enligt barnkonventionen är att veta var rättighetskränkningarna sker eller i vilka grupper kommun, region eller stat behöver arbeta för att stärka rättigheterna.
Det är också viktigt att veta att de insatser som görs får önskad effekt, varför det behövs insamling av meningsfull data och indikatorer som är lätta att tolka. Om vi använder statistiska mätningar på rätt sätt är det kraftfulla verktyg som kan stärka barnets rättigheter i praktiken.
Webbseminarium om hur man kan använda statistiska metoder för att utveckla sitt barnrättsarbete
Revision för barns rättigheter
Beslut och verksamheter i kommuner och regioner har en avgörande betydelse om barn och unga ska få sina rättigheter tillgodosedda. Revisionen av dessa verksamheter utgör därför en viktig del i att bidra till ett ökat barnrättsperspektiv.
Webbseminarium om barnkonventionens krav på styrning och uppföljning
Broschyr om hur revisionen kan granska efterlevnaden av barnkonventionen
Barnbokslut
Ett barnbokslut utgör ett komplement till det ordinarie årsuppföljningen och syftar till att visa på vad som gjorts för att genomföra barnkonventionen. Barnbokslutet visar på om och hur uppsatta mål och resursanvändning har påverkat barns och ungas levnadsvillkor. Bokslutet kan vara ett starkt verktyg för att beskriva och påtala de faktiska brister som gäller för barn.
Webbseminarier
Webbseminarium om barnkonventionen som lag
Webbseminarium om hur man kan stärka barnrättsperspektivet genom att samverka
Webbseminarium om prövning av barns bästa
Webbseminarium om hur man kan använda statistiska metoder för att utveckla sitt barnrättsarbete
Webbseminarium om barnkonventionens krav på styrning och uppföljning
Lärande exempel
Inspireras av andras barnrättsarbete:
Så arbetar Skellefteå kommun med barnkonventionen
Örebro har gjort en nulägesanalys inför att barnkonventionen blir lag
Handlingsplan för att stärka barnets rättigheter i Simrishamn
Så arbetar Simrishamn med barnkonsekvensanalys
Så följs barnrättsarbetet upp i Stockholm
Barnkonventionen
FN:s konvention om barnets rättigheter, eller barnkonventionen som den ofta kallas, antogs av FN:s generalförsamling den 20 november 1989.
Vägledning vid tolkning och tillämpning av FN:s konvention om barnets rättigheter
Vägledningen syftar till att underlätta för olika aktörer, bland annat vid rättstillämpning genom att redogöra för hur man metodmässigt kan gå tillväga när man tolkar och tillämpar en internationell konvention som barnkonventionen.
Allmänna kommentarer
FN:s kommitté för barnets rättigheter (barnrättskommittén) publicerar så kallade allmänna kommentarer, om hur olika artiklar och teman i barnkonventionen ska tolkas. Barnombudsmannen har översatt dem till svenska.