Här har vi lärande exempel från de olika stegen i Barnrättsresan. Det kan till exempel gälla rapporter, kunskapsstöd eller annat lärande material om hur olika myndigheter har tillämpat barnkonventionen i sin verksamhet.
Barnrätt i praktiken hos myndigheter
Många myndigheter har under 2017-2022 haft regeringsuppdrag att analysera om det finns behov av att utveckla den praktiska tillämpningen av barnkonventionen inom myndighetens verksamhetsområde. Nedan finns rapporter från några myndigheter som deltog i det uppdraget.
Myndigheten för delaktighet, Mfd
Myndigheten för familjerätt och föräldrarskapsstöd, Mfof
Steg 1. Lär dig om barnkonventionen
Barnkonventionen och annan lagstiftning
Nedan är några exempel på myndigheter som har information om barnkonventionen som lag och annan lagstiftning.
Barnkonventionen i skolan, Skolverket
Barnkonventionen, Migrationsverket
Fördjupning
Många myndigheter har tagit fram utbildningsmaterial och webbplatser för att sprida kunskap om barnkonventionen och hur det går att arbeta med den. Här är några exempel:
Barnkonventionen i fysisk planering och stadsutveckling, Boverket
Barnkonventionen i skolan, Skolverket
Barnrättsarbete, MFD
Diskussionsunderlag vid interna utbildningar om vad barnkonventionen innebär för SIS verksamhet, SIS
Steg 2. Kartlägg nuläget
Stöd för nulägesanalyser
Här finns några exempel på hur andra myndigheter har samlat in kunskap för att göra nulägesanalyser och identifiera utvecklingsbehov.
Myndigheten för delaktighet, MFD
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB
Steg 3. Skapa en handlingsplan
Kunskapsspridning och handlingsplaner
Flera myndigheter har tagit fram information, särskilda aktiviteter och handlingsplaner om hur barnkonventionen kan genomföras i praktiken.
Steg 4. Följ upp barnrättsarbetet
Barnombudsmannen har en publikation om hur revisionen kan granska för att stärka ett barnrättsperspektiv i offentliga verksamheter.
Så kan revisionen granska efterlevnaden av barnkonventionen
Migrationsverket har genomfört en kvalitetsuppföljning avseende den rättsliga och processuella kvaliteten i ärenden rörande asylsökande barn i familj.
Tematisk kvalitetsuppföljning avseende asylsökande barn i familj
Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) har genomfört en kvalitetsgranskning av myndighetens arbete med att implementera riktlinjer för prövningar av barnets bästa.